tips • hoe ga ik bezig voor school

zondag, januari 29, 2017

School, we kennen het allemaal. Ik vind school best leuk, als we maar geen proefwerken en huiswerk hadden. Maar helaas, dit kan niemand voor elkaar krijgen. Ook wordt het elk jaar moeilijker dus wordt het scoren van goede punten voor je toetsen ook steeds moeilijker mits je goed leert. Maar ja, hoe leer je nou als je er niks van snapt, of als je totaal geen zin hebt.

Ik probeer altijd op school alles al te maken tijdens de lessen, je moet gewoon de knop om zetten en gaan met die banaan. Tegen de tijd dat je thuis bent, kun je langer relaxen (en Netflixen ...). Voor als jij iemand bent die nooit oplost in de les, doe het voor de verandering een keer en maak daarna gelijk je huiswerk als je de tijd ervoor hebt. Maak ook aantekeningen, zodat je die tijdens het leren weer kunt gebruiken. Met een goede instelling in de les, zit je al op de helft van je leerproces. Af en toe een vermindering van concentratie is volkomen te begrijpen, dus voor een paar keer is het niet erg om niet er niet helemaal met je hoofd bij te zijn.

Huiswerk • hoe maak ik mijn huiswerk?

Zoals ik net al zei, maak ik het grootste gedeelte al in de les maar wat ik niet af krijg zal ik toch echt thuis moeten doen helaas. Nou kan ik alles uitstellen en 's avonds in bed gaan maken, maar hier krijg ik echt geen slaap van en geloof me ik heb het nodig anders word ik een chagrijnig wrak. Duss... gelijk uit school weer bezig met school. Het is niet altijd even prettig maar het werkt wel.

Tijdens mijn huiswerk heb ik altijd muziek in, hierdoor raak ik niet afgeleid van andere geluiden die ik zelf niet onder controle heb (klok, langslopende mensen, gezin die hard aan het praten is, etc.). Ook probeer ik elk vak in een keer te maken, en dan tussen de vakken door pauzes.

Leerwerk • hoe leer ik?

Meestal begin ik voor proefwerken 3 dagen van tevoren te leren, en so's 2 dagen van tevoren. Ik plan alles in paragraven in en met woordenlijsten plan ik per dag zoveel woordenlijsten om zo maar eens te noemen. Bij leren draait het eigenlijk allemaal om discipline en planning. Als je deze twee dingen onder controle hebt, ben je zo klaar. Wel is het belangrijk dat je niet aan een stuk door leert, maar in kleinere 'etappes' doet. Leren doe ik niet met muziek in, want dan gaat het in mijn hoofd alle kanten op.

Verslagen • hoe maak ik een verslag

Eigenlijk verschilt dit per vak waar ik een verslag bij maak. Meestal staat er wel ergens hoe je je verslag moet opbouwen, en mijn enige tip is om dit ook echt zo precies mogelijk op te volgen. Staat er dat je paginanummers moet invoegen (wat natuurlijk al op de automatische piloot gaat bij mij), voeg die dan ook gelijk in. Meestal loop je punten mis bij deze kleine dingen, terwijl dat jammer zou zijn voor het eindresultaat dat je geboekt hebt.

Help ik snap de stof niet!?

Geen paniek, gelukkig bestaat het internet en kunnen we vliegensvlug naar YouTube om daar uitleg op te zoeken. Wat mij altijd goed helpt zijn de academies (WiskundeAcademie, EngelsAcademie etc.) dit is een soort bijles met pauzeknop, met een duidelijke structuur erin. Kijk ook zeker eens naar de websites van de academies (je vindt ze meestal wel in de beschrijving). Ook als je hier totaal geen zin in hebt, echt doen want het werkt top!

Ik ben te laat begonnen met leren ... shit!

Ook hier geen paniek, ik ga niet tot laat in de avonduren door want hier onthoud ik niks van. Ik zet de wekker een uur eerder en ga als een malle leren. Op school leer ik tijdens de pauzes in de studieruimte of ik vraag mijn vriendinnen of ze me heeeeeel misschien willen overhoren. Gebruik elk moment van vrije tijd om het even door te nemen en hopelijk zit het dan goed in je hoofd. Zorg dat je de informatie na het proefwerk of so nog wel herhaalt want anders ben je alles weer kwijt als je het de volgende keer nog nodig hebt.



Iedereen heeft zijn eigen manier gevonden in zijn of haar schoolcarrière maar soms werkt het ene beter dan het ander, hopelijk heeft mijn manier nog ergens aan bijgedragen op waar jij vastloopt. Natuurlijk ben je welkom om in de reacties jouw manieren of vragen te plaatsen.

x lostoba

Bronnen: foto 1 - Aaron Burden • foto 2 - Roman Mager

Dit vind je misschien ook leuk

1 reacties

  1. Toen ik nog naar school ging vond ik het altijd moeilijk om na school nog huiswerk te moeten maken. Fijn dat je hier dus tips deelt voor diegenen die daar misschien ook moeite mee hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Google+